Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji

Integracja dróg dla rowerów

25 czerwca 2014, 16:22

Od wczesnej wiosny grupa rowerowych pasjonatów przygotowywała razem z Wydziałem Inwestycji Miejskich plan integracji istniejących dróg rowerowych i budowy nowych odcinków. Dzięki temu w ciągu najbliższych lat może powstać infrastruktura dająca każdemu chętnemu możliwość bezpiecznego poruszania się na dwóch kółkach między osiedlami.

Dylemat - czy ludzie zaczną używać roweru do codziennych podróży po mieście wtedy, gdy dostaną odpowiednią infrastrukturę, czy powinna ona powstać gdy odpowiednio dużo ludzi będzie rowerami jeździć, został jednoznacznie rozstrzygnięty - najpierw drogi dla rowerów! Po kilku miesiącach pracy Zespół Projektu Integracji Dróg dla Rowerów w Jaworznie zaprezentował plan budowy szkieletu dróg do codziennych podróży rowerami.

- Wyszliśmy z założenia, że Miasto jest współtworzone przez jego obywateli i dla ich potrzeb, dlatego też, po przeprowadzeniu niezbędnych prac studialnych, szczegółowymi rozwiązaniami technicznymi i tyczeniem tras zajęli się najbardziej zainteresowani - czyli środowisko jaworznickich rowerzystów - wyjaśnia Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich.

Jednym z najważniejszych ustaleń wypracowanych przez Zespół było wytrasowanie najprawdopodobniej pierwszej w kraju rowerowej bezkolizyjnej autostrady łączącej największe dzielnice - Osiedle Stałe z Podłężem i Śródmieściem. Oprócz rowestrody pasjonaci dwóch kółek wytyczyli także m.in. trasy łączące Łubowiec z Długoszynem i Szczakową, Centrum z Jeziorkami, Wilkoszynem i Cieżkowicami oraz Jeleń ze Śródmieściem. Ważnym elementem była także współpraca z miastami ościennymi co pozwala na zintegrowanie jaworznickich dróg z trasami sąsiadów. Warto też zaznaczyć, że zaplanowane trasy mają być pełnoprawnymi drogami rowerowymi, często posiadającymi - oprócz jezdni dla rowerów - także chodniki dla pieszych, biegaczy czy jeżdżących na rolkach.

- Aktualnie około 4 procent podróży jest wykonywanych rowerami, naszym celem jest, by z tego najzdrowszego sposobu podróżowania korzystało co najmniej 15 proc. mieszkańców. By to osiągnąć musi powstać infrastruktura dla codziennego, nie tylko rekreacyjnego ruchu rowerowego. Jej plan został już przygotowany, teraz czas na realizację - podkreśla Tomasz Tosza.

Miasto z realizacją zaplanowanej przez pasjonatów sieci dróg dla rowerów nie zamierza zwlekać. Po wytyczeniu tras i standardów jakim mają one odpowiadać, Wydział Inwestycji Miejskich przygotowane plany przekształci w najbliższym czasie w dokumentacje budowlaną i zadba o uzyskanie pozwolenia na budowę oraz sfinansowanie inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z przewidywaniami, projekt, wykonywany w dalszym ciągu pod nadzorem społecznym, powinien zostać zrealizowany do 2016 roku.