Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji

Od 16 sierpnia rusza przebudowa ulicy Podwale

13 sierpnia 2018, 10:36

Mieszkańcy osiedla Podwale i użytkownicy tej drogi, w terminie od 16 sierpnia do 22 grudnia br. muszą liczyć się z utrudnieniami, w związku z przystąpieniem spółki Eurovia do przebudowy ulicy. Po przebudowie ulica Podwale stanie się bezpieczniejsza,  przybędzie miejsc parkingowych, chodniki będą szersze i równe. Ponadto, pojawią się wyniesione przejścia dla pieszych i wyniesione skrzyżowania, znikną zatoki autobusowe, a  przystanki zyskają wysokie perony, dzięki którym łatwiej będzie wchodzić się do autobusów.

W czwartek, 16 sierpnia zamknięta zostanie dla ruchu ul. Podwale na odcinku od ul. Św. Wojciecha do ul. 3 Maja. Ponadto w tym czasie wystąpią również utrudnienia w ruchu na odcinku od ul. 11 Listopada do ul. 3 Maja, gdzie będą prowadzone roboty jedną połową jezdni. Z ruchu wyłączona zostanie także komunikacja miejska na tym obszarze. W związku z uzyskaną dotacją z budżetu państwa na przebudowę ulicy Podwale, prace muszą zostać zakończone w tym roku. Wartość dwóch kontraktów (ul. Podwale i ul. Św. Wojciecha) opiewa na kwotę ponad 9,5 mln, Wydział Inwestycji Miejskich zdobył 4 miliony złotych dotacji na przebudowę tych dwóch ważnych ulic. Zadanie jest realizowane w ramach porozumienia Gminy Miasta Jaworzno z Wodociągami Jaworzno Sp. z o.o.

Infrastruktura drogowa zużywa się nie tylko technicznie, ale też moralnie. Ruch samochodowy jest zdecydowanie większy niż wtedy, kiedy budowano ul. Podwale i tutejsze przystanki. Dzisiejsze obciążenie ruchu powoduje, że te miejsca przestają być bezpieczne. Dlatego też po bardzo przykrym wypadku śmiertelnym w tym miejscu, droga została przeprojektowana, aby "wizja zero", czyli zero ofiar i zero wypadków - stała się rzeczywistością – mówi prezydent Paweł Silbert. Ulicą Podwale uczęszczają uczniowie jaworznickich szkół, których jest kilka w tym rejonie. – to m.in. z myślą o dzieciach zostały zaprojektowane nowe rozwiązania – dodaje prezydent Silbert.

Podczas konferencji 8 sierpnia, zapowiedziane zostały rozwiązania, które mają przysłużyć się poprawie bezpieczeństwa na ulicy Podwale. Przede wszystkim, jezdnie zaprojektowano tak, by nie można było się na nich nadmiernie rozpędzić. Ulica Podwale stanie się bezpieczniejsza, przybędzie miejsc parkingowych, chodniki będą szersze i równe. Ponadto, pojawią się wyniesione przejścia dla pieszych i wyniesione skrzyżowania znane na przykład z ul. Obrońców Poczty Gdańskiej. Część parkingów zostanie przebudowana z parkowania równoległego na prostopadłe. Przystanki zyskają wysokie perony, dzięki którym łatwiej będzie wchodzić się do autobusów, zlikwidowane zostaną zatoki autobusowe, dzięki temu ruch pojazdów będzie wolniejszy i bardziej bezpieczny. Poprawia to jakość komunikacji publicznej i sprawia, że więcej ludzi skłonnych jest podróżować autobusami. Takie działanie uspokaja ruch i sprawia, że rośnie bezpieczeństwo, autobus nie ma też problemu z włączeniem się do ruchu.

Za stosowaniem takich rozwiązań przemawiają statystyki policyjne, obecny na konferencji Aspirant sztabowy Michał Nowak z jaworznickiej policji zaznaczył, że w latach 2011-12, kiedy w Jaworznie zaczynały się pierwsze modernizacje, odnotowywano tam blisko 100 wypadków drogowych rocznie (zdarzeń z poważnymi skutkami dla zdrowia). W latach 2016-17 takich wypadków było już 30-40 rocznie. "To pokazuje, jak ważna jest infrastruktura drogowa, jak przyczynia się do bezpieczeństwa na drogach" - wskazał Nowak.

Kolejną ulicą do przebudowy, w ramach podpisanego kontraktu jest ul. Św. Wojciecha, która otrzyma szerokość typową dla ulic uspokojonego ruchu, gdzie jeżdżą autobusy, czyli 6 metrów. Dzięki temu po południowej stronie pojawi się chodnik dla pieszych, którego nigdy tam nie było. Przebudowane zostaną skrzyżowania z ul. 3 Maja, dzięki czemu skróci się najdłuższe w mieście przejście dla pieszych. Zupełnie inaczej będzie wyglądało również skrzyżowanie z ulicą Podwale. Dziś kierowcy mają problem z odnalezieniem się na jezdni, gdyż z powodu jego rozległości i włączenia ul. Krzywej często trudno zinterpretować zachowanie innych pojazdów, gdy sygnalizują zamiar skrętu. Teraz na właściwą drogę nakierują ich wysepki.

Budżet Państwa dofinansowuje przebudowę jaworznickich dróg od kilkunastu lat. Dzięki dotacjom zdobywanym w konkursach zbudowaliśmy między innymi Obwodnicę Północną, Obwodnicę Dąbrowy Narodowej, przejścia podziemne na Osiedlu Stałym i Leopoldzie, Rondo Drwala czy dwujezdniówkę na Borach.

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, stosowanie się do oznakowania czasowego i korzystania z zalecanych objazdów.

Obrazek
Obrazek