Blank gif

Blank gif

Licznik zadłużenia miasta
Więcej informacji

Trwa budowa Obwodnicy Północnej

23 września 2016, 08:41

Budowa Obwodnicy Północnej od strony ul. Św. Wojciecha

Budowa Obwodnicy Północnej od strony ul. Św. Wojciecha

Trwa budowa 2,5-kilometrowego odcinka Obwodnicy Północnej - od ul. Chełmońskiego do ul. Św. Wojciecha. Prace, które będą kosztowały nieco ponad 7,8 mln zł potrwają do końca tego roku. Dzięki inwestycji mieszkańcy zyskają zupełnie nowe połączenie, które zdecydowanie poprawi komunikację w tym rejonie.

Obwodnica Północna to nie tylko droga, która ma służyć przemieszczaniu się ludzi i pojazdów, ale również element przestrzeni, który ma trwale zapewnić miastu odpowiednią skalę - ludzką. Obwodnica ma być również granicą urbanizacji - czyli pojawiania się zabudowy w Śródmieściu. Dzięki temu mieszkańcy centrum Jaworzna nie będą skazani na posiadanie samochodu. Każdy, kto będzie chciał funkcjonować wygodnie bez niego, będzie miał taką możliwość. Życie w wielu miastach bywa okropne właśnie dlatego, że bez jednego-dwóch lub kilku samochodów w rodzinie nie da się obejść. A miasta w swoim sercu mają zbyt mało przestrzeni by nią szastać, próbując zaspokoić potrzeby samochodów.

Obwodnica Północna to dzieło urbanistów, którzy zaplanowali wiele lat temu jej przebieg. Dziś Wydział Inwestycji Miejskich jaworznickiego Urzędu prowadzi tę inwestycje zamieniając plany w drogę, która będzie na długo służyła miastu. Dekadę temu Gmina zbudowała Trasę Śródmiejską. Wówczas nie było wyjścia - ta droga musiała powstać, bo miasto dusiło się od samochodów. Dziś Obwodnica Północna służy do udoskonalenia miasta. Dzięki niej żaden podróżny, który musi się przedostać między osiedlami Jaworzna, nie będzie musiał przejeżdżać przez Śródmieście. Nie będzie zajmował miejsca na ulicach w centrum. Pozostawi hałas i spaliny z dala od przestrzeni, gdzie mieszkają dziesiątki tysięcy ludzi. Nawet w przyszłości, gdy doczekamy się rewolucji w sposobie poruszania się pojazdami - obwodnica będzie szkieletem transportowym miasta.

Nie przez przypadek, wzdłuż tej drogi została poprowadzona droga dla rowerów i pieszych o szerokości 3,5 metra. Przed laty, wielkim zaskoczeniem była ilość mieszkańców spacerujących, biegających, chodzących z kijami po drodze dla rowerów zbudowanej obok obejścia kamieniołomu koło GEOsfery. Poprowadzona dobrze w terenie, w ładnej okolicy droga  może służyć nie tylko kierowcom. "Droga Dla Rowerów" wzdłuż obwodnicy spinać będzie dotychczas wykonane odcinki w sieć. Rekreacyjne podróże rowerami z małymi dziećmi będą łatwiejsze i bezpieczniejsze. Do GEOsfery będzie można dojechać z centrum, wydzielonymi drogami rowerowymi bez żadnych przerw.

Dla poprawy komfortu pieszych i rowerzystów, obok skrzyżowania na Sodowej Górze powstaje podziemny tunel. Projektanci wykorzystali fakt, że obwodnica jest poprowadzona na wysokim nasypie, takie uwarunkowanie umożliwia umieszczenie pod nią tunelu. To pierwsze takie rozwiązanie projektowane i wykonywane dla rowerzystów w naszym województwie. W ramach projektu Miejskiego Centrum Integracji Transportu realizowane będą kolejne inwestycje rowerowe. W tym tygodniu przyznano Gminie unijną dotację na ten cel. Ten projekt ma za zadanie odmienić  do końca centrum miasta "zabliźniając" rany jakie powstały po wyburzeniu kopalni Kościuszko.

Najważniejsza część Obwodnicy Północnej łącząca ul. Obrońców Poczty Gdańskiej z ulicą Św. Wojciecha na Sadowej Górze powstanie do końca roku. W kolejnych latach Gmina zbuduje ulicę Nowoszczakowską z rondem na Chropaczówce. Stamtąd potrzebny będzie tylko krótki odcinek, by połączyć nowe drogi w ring.

Wydział Inwestycji Miejskich zdobył w tym roku prawie 8 milionów złotych dofinansowania na budowę obwodnicy. Dzięki tym dodatkowym środkom można będzie wyremontować gruntownie ulicę Sobieskiego na całej jej długości. Powstaną tam dwa ronda - Płetwonurków w Pieczyskach i rondo na skrzyżowaniu z Bukowską. Prace zaplanowane są do połowy przyszłego roku. Wczesną wiosną ruszy też warta czterdzieści milionów złotych inwestycja PKP związana z budową tuneli i wiaduktów nad linią kolejową do Krakowa. Powstaną kolejne ronda i kolejne kilometry ulic i dróg dla rowerów.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek